Verantwoording manifestatie


Koop een cake met de 'ouderen'handschoen'
Door het inzetten van deze handschoenen ervaart de jongere generatie hoe het is om met gebreken om te gaan die zich voordoen met het ouder worden. De manifestatie moet geloofwaardig zijn en er moet niet alleen aandacht zijn voor wat de ouderen wél kunnen. Hier sluit de injectietheorie bij aan; de voorlichting wordt serieuzer genomen door anderen als er niet alles vanuit een oogpunt en perspectief wordt bekeken. Er wordt op deze manier een tegenargument gegeven, maar deze is niet doorslaggevend. Het wordt benadrukt dat ouderen niet alles kunnen wat de maatschappij soms wel van ze verwacht. (Psychologie, een inleiding, Zimbardo, 2013). Het doel van deze activiteit is om de manifestatie geloofwaardig te houden en anderen te laten ervaren hoe het is om ouder te zijn/worden. Het middel zijn de met watten gevulde handschoenen die het pakken van kleingeld uit een beurs moeilijk maken.

Benefit finding: Raadgever nieuwe generatie Andriesse en Marcoen beschrijven in hun fasebenadering van de volwassenheid. Zij onderscheiden de jongvolwassenheid (20-35), midden volwassenheid (30-55), late volwassenheid (50-65) en de oudere volwassenheid (65+). Vooral in de levensfasen van de late volwassenheid en de oudere volwassenheid komt het begrip “benefit finding” naar voren. Dit wil zeggen dat deze generatie er mee bezig is om hun kennis door te geven aan een jongere generatie. Ze willen dus eigenlijk gepositioneerd worden als de raadgever van de nieuwe generatie. (Hoorcollege 2 Agogiek, 2014).
Het doel van Oma’s Cake is dat de afstand minder groot wordt tussen twee of meerdere generaties. Doordat het recept wordt doorgegeven is er sprake van een gemeenschappelijk doel, intimiteit, gelijkheidsbevorderende normen en misschien ook wel van weerlegging van stereotypering. Al deze aspecten zijn noodzakelijk voor goed contact. Het middel dat wordt ingezet om het doel te bereiken is de cake zelf. De cake wordt gebakken aan de hand van een recept van “oma”. Doordat de kennis van deze “oma” wordt doorgegeven aan de nieuwe generatie kan er gesproken worden van benefit finding. 

Informatieve vraagtekens
        Op de manifestatie willen wij graag op een creatieve manier de bezoekers toch van informatie verschaffen. Wij hadden het idee om gekleurde vraagtekens te knutselen die je open kunt maken. In die vraagtekens staan leuke feitjes die te maken hebben met het “voorwerp” waarbij het ligt.
Voorbeeld: Bij de iPad ligt een rood vraagteken. Als je deze openmaakt staat er in: “80% van de ouderen kunnen goed omgaan met technologie.”
Onderbouwing: 
D.m.v de vraagtekens willen wij de bezoekers graag nieuwsgierig maken en iets bijleren. Doordat we de feit koppelen aan een voorwerp, zal er bewustwording worden gecreëerd bij de bezoeker. Dit komt, omdat de bezoeker een vooroordeel heeft over dat voorwerp, terwijl het vraagteken het tegendeel bewijst. Zo zal de bezoeker tot het besef komen dat hij te snel heeft geoordeeld (Swaab, 2008).
Verder hebben wij gekozen voor gekleurde vraagtekens, omdat mensen sneller geneigd zijn om gekleurde dingen open te maken of op te pakken, dan als het zwart/wit zou zijn geweest. Dit komt omdat de hersenen van de mens gekleurde dingen als opvallend ziet en daar dan extra aandacht aan besteed. Hierdoor zal de bezoeker nieuwsgierig worden en het vraagteken openmaken (den Boer, 2003). Op deze manier voorzien wij de bezoeker van informatie.

Loesje posters
De posters van Loesje zullen worden uitgeprint en opgehangen, op grote vellen papier. Hier kunnen iedereen wat opschrijven wat ze ervan vinden, en hoe ze erover denken, maar ook bij het lezen van de posters wat het oproept, bij de persoon. Bij het lezen van de posters is de persoon het daar mee een over oneens, wat voor een invloed heeft dat op hun leven?, etc. 
Onderbouwing: 
Going meta (h)erkennen van andere overtuigingen & verschillen (mee eens of niet) Perspectiefwisseling: dingen zien die eerst niet voor jou zichtbaar waren. (denk daarbij dan aan; wat denk ik eigenlijk? Wat voor een invloed heeft dit op mijn leven in de toekomst?, wat doe ik eigenlijk hier mee? (Hoorcollege 2 Agogiek, 2014) Hier zit het stukje bewustwording achter (leren denken over het denken).

Boekje met o.a. recept van oma’s cake
We gaan een (klein) boekje maken dat iedereen mee naar huis kan nemen. 
De voorkant staat onze naam op: Wel ouder, geen oudjes! Met een foto van onze groep. 
In de inhoud zullen feitjes over ouderen komen te staan en het recept van de oma’s cake. 
En een link naar onze blog. 
We hebben hiervoor gekozen omdat we iedereen iets willen meegeven naar huis, zodat ze het nog 
eens kunnen doorlezen en een kijkje nemen op ons blog. Of als ze zelf het respect van oma’s cake 
willen maken. En dat ze nog een aantal feitjes kunnen terug lezen over ouderen. 
Onderbouwing:
Wederzijds begrip te vergroten. Hiermee bedoelen wij dat als je meer informatie heb voor ouderen mensen dan begrijp je zo ook meer en kan je meer respect voor ze overbrengen. 
Het is heel normaal dat soms dingen vergeet. Niet alles kan je opnemen in je geheugen. Door dit 
boekje kan je informatie terug lezen (Zimbardo,2013).

Voormalige tieners doen aan sport (filmpje)
        Vanuit de beeldvorming en vooroordelen die er van de ouderen zijn, wordt er vaak gekeken naar wat ouderen niet meer kunnen doen. Ouderen kunnen bijvoorbeeld niet meer goed auto rijden, zijn langzamer geworden in hun bewegen en klagen steen en been. Vaak worden de dingen die ouderen wél nog kunnen en doen over het hoofd gezien. Met deze gedachte heeft de subgroep een filmpje gemaakt van ouderen die op hun manier en tempo nog aan sport doen. Zij doen dit in groepsvorm waarbij er oefeningen gedaan worden die de ouderen helpen om fit te blijven. Gezien het beeld dat er is waarbij ouderen neergezet worden als saaie, niet actieve mensen, heeft de subgroep ervoor gekozen om middels dit filmpje te laten zien dat ouderen wel degelijk nog goed kunnen sporten, op hun eigen manier. 

Gezichtsbord “Ouderen”
We hebben ervoor gekozen om dit bord te gebruiken, omdat dit bezoekers kan trekken 
vanwege het creatieve gedeelte, maar ook de bezoekers de mogelijkheid geeft om zich te 
identificeren met de groepering. Om jezelf te zien als een van de ouderen, kan confronterend werken 
voor een persoon. Dit zal hopelijk tot besef leiden en de persoon doen inzien dat iedereen uiteindelijk ouder wordt.

Diversiteit onder ouderen: Hugh Hefner
Als er gesproken wordt over de doelgroep ouderen heeft iedereen wel een beeld voor zich 
van een oude man, die met een stok of rollator door de stad loopt. Middels de persoonlijke
contacten en de beelden die de subgroep zelf heeft, hebben wij dit algemene beeld geschept. 
Vaak wordt er niet aan gedacht dat er binnen de doelgroep ouderen veel diversiteit is. Om 
deze diversiteit te laten zien aan de bezoeker van de manifestatie heeft de subgroep ervoor 
gekozen om een speciale gast ‘uit te nodigen’ om het algemene beeld dat er van de oudere is, 
op een ietwat brutale wijze te veranderen. In de kraam ‘de huiskamer’ van de subgroep zal 
Hugh Hefner, die op creatieve wijze tot leven is gekomen, tijdens de gehele manifestatie op 
de bank zitten. 
Met en middels Hugh Hefner wilt de subgroep de diversiteit binnen de doelgroep ouderen 
laten zien en de bezoekers bewust maken van de diversiteit die er weldegelijk is binnen de 
doelgroep. Hugh is zelf 88 jaar en een perfect voorbeeld van een divers persoon binnen de 
doelgroep ouderen.

Kraampje
De subgroep heeft ervoor gekozen om het kraampje dat zij bij de Manifestatie gebruiken, in Vintage 
style aan te kleden. De definitie van Vintage, is dat oude dingen een nieuw leven wordt ingeblazen. 
Dit wilt de subgroep ook laten zien op de Manifestatie. In de interviews die de leden van subgroep 
met mensen uit de doelgroep ouderen hebben gehouden is naar voren gekomen dat ouderen 
zichzelf niet zien als saaie mensen die alleen maar de stijl uit hun jeugd of beter gezegd “hun tijd” 
meenemen. Gezien het feit dat ouderen steeds meer participeren in deze moderne maatschappij 
(Broese, n.d.), heeft de subgroep ervoor gekozen om oudere dingen een nieuw leven in te blazen 
door een moderne draai aan een oud object te geven. 
De subgroep probeert, middels een huiskamer-kraampje te laten zien dat oude dingen, niet saai 
hoeven te zijn. Het oude meubilair dat in het kraampje aanwezig zal zijn, zal door de subgroep 
worden gemoderniseerd door er moderne lakens, kleedjes en objecten op te leggen. De subgroep 
probeert hiermee te bereiken dat het beeld dat er van de oude spullen is, wordt verandert omdat er 
een aantal modernere objecten aan toe zijn gevoegd. 

Diversiteit onder ouderen laten zien d.m.v. 'tatoo- ouderen'
        De subgroep heeft ervoor gekozen om deze activiteit te doen, omdat zo de beeldvorming verandert. De bezoekers zullen zich ervan bewust zijn dat ook ouderen tatoeages kunnen hebben. 

Diversiteit onder de mensen (filmpje)
        Dit filmpje is gekozen om de diversiteit weer te geven bij de doelgroep ouderen. In dit  filmpje zijn verschillende mensen te zien met verschillende persoonlijkheden. Dit geeft  volgens de subgroep een gedeelte van de doelgroep weer en vormt zo een beeld over  de doelgroep.  Verder is er voor deze activiteit gekozen, omdat er zo door de mensen zelf verteld  wordt en zo de informatie direct over gebracht wordt door de doelgroep. De doelgroep  krijgt een gezicht en een stem.(Psychologie hoorcollege )

Leer over levensfasen a.d.h.v. de sjoelbak
Door middel van deze activiteit worden de bezoekers zich ervan bewust in welke  levensfase ouderen zich bevinden en wat de kansen en bedreigingen zijn binnen deze  levensfasen. De subgroep heeft ervoor gekozen om deze activiteit te doen, om zo bewust te worden  van de mogelijkheden en belemmeringen van ouderen (binnen verschillende  levensfasen). (Hoorcollege gerontagogiek)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten