Draaiboek manifestatie

Draaiboek 'Manifestatie'

Wel ouder, geen 'oudje'!




Groep: 1Da
Datum: 25-06-2014



Inleiding

Op donderdag 26 juni staat de manifestatie ‘kracht in beeld’ op het programma, welke gehouden zal worden in het gebouw van Zuyd Hogeschool aan de Sportcentrumlaan in Sittard.
Tijdens deze manifestatie wordt er door groot aantal onderwijsgroepen geprobeerd om de vooroordelen en de beeldvorming die er rondom verschillende doelgroepen is, te veranderen of te doorbreken. Dit gebeurt door middel van activiteiten en informatie die de onderwijsgroepen aan de bezoekers van de manifestatie geven. De doelgroep die onze onderwijsgroep toegewezen heeft gekregen is de doelgroep ‘ouderen’. In dit draaiboek is te lezen hoe de subgroep, die voortgekomen is uit de onderwijsgroep, door middel van activiteiten en informatie het beeld dat rondom deze doelgroep is, probeert te veranderen. De activiteiten zijn in dit draaiboek uitgebreid uitgewerkt aan de hand van de 6Wh methode, waarbij de gestelde doelen die de subgroep voor deze manifestatie heeft, worden betrokken. Wij hopen middels dit draaiboek u een goed beeld te geven van hetgeen er staat te gebeuren en te vinden is bij de kraam van onze subgroep.

  
Doelen voor de manifestatie 
 De groepering laten zien als individu en niet als “groep”.
   We hebben gekozen voor dit doel, omdat uit de interviews gebleken is dat ouderen graag als hunzelf        
    gezien willen worden. “Ik ben ik en dat moet iedereen weten. Ik ben een uniek mens en heb mijn eigen    
    talenten én valkuilen.” Vanuit het tweede hebben we gelijk een nieuw doel opgesteld.
De talenten en valkuilen van de groepering in kaart brengen → doorbreken stereotypering.
   Vanuit de injectietheorie hebben wij besloten dat wij het belangrijk vinden dat dit tweede doel   
   behaald wordt, zodat er een realistisch beeld wordt gecreëerd van de groepering. Ouderen hebben   
   niet enkel nadelen, maar ook voordelen en die mogen ook gezien worden.


Activiteiten voor de manifestatie 

Koop een cake met de ‘ouderen’ handschoen
Handschoenen
Wat: De motoriek wordt door middel van een handschoen belemmerd. De bedoeling is dat de bezoeker ervaart hoe het is om kleingeld uit een beurs te pakken als de motoriek even niet meewerkt.
Wanneer: Deze activiteit zal plaatsvinden gedurende de manifestatie op donderdag 25-6-2014. Alle leden van de subgroep zijn zowel verantwoordelijk voor de voorbereiding en de uitvoering van deze activiteit.
Waarom: De subgroep heeft ervoor gekozen om deze activiteit te doen, omdat zo de bezoekers kunnen ervaren hoe het is om ouder te zijn. Dit merken de bezoekers doordat hun motoriek belemmerd wordt.
Wie: Deze activiteit is bedoelt voor de mensen die aanwezig zijn op de manifestatie. De activiteit wordt uitgevoerd door één persoon die aanwezig is op de manifestatie. Deze persoon wordt begeleid door de studenten van de desbetreffende subgroep. Michelle houdt zich voornamelijk bezig met het begeleiden van deze activiteit.
Waar: De ruimte die ter beschikking is gesteld is de sporthal op de Sportcentrumlaan te Sittard. Er is vooraf een ruimte bepaald die gebruikt kan worden voor deze activiteit. De subgroep heeft daarbij de mogelijkheid om een kleedlokaal te gebruiken.
Waarmee: De middelen die worden ingezet tijdens deze activiteit zijn:  Een rubberen handschoen gevuld met watten, Een kleingeld beurs en kleingeld
Hoe: De manier waarop contact gezocht wordt met de bezoeker is door deze mensen uit te nodigen tot het proberen van deze activiteit. De aandacht wordt getrokken door middel van de ‘kraam’.

Oma's cake:
Wat: Er worden cakes gepresenteerd op de manifestatie.. De cakes worden pas uitgedeeld als de bezoekers “betaald” hebben voor de cake door middel van activiteit 1. 
Wanneer: Deze activiteit zal plaatsvinden gedurende de manifestatie op donderdag 25-6-2014. Alle leden van de subgroep zijn zowel verantwoordelijk voor de voorbereiding en de uitvoering van deze activiteit.
Waarom: Deze cakes zorgen ervoor dat de oudere generatie iets overdraagt aan de jongere generatie, benefit finding.
Wie: Deze activiteit is bedoelt voor de mensen die aanwezig zijn op de manifestatie. De activiteit wordt uitgevoerd door één persoon die aanwezig is op de manifestatie. Deze persoon wordt begeleid door de studenten van de desbetreffende subgroep. Manal zal zich voornamelijk bezighouden met het uitdelen van de cake.
Waar: De ruimte die ter beschikking is gesteld is de sporthal op de Sportcentrumlaan te Sittard. Er is vooraf een ruimte bepaald die gebruikt kan worden voor deze activiteit. De subgroep heeft daarbij de mogelijkheid om een kleedlokaal te gebruiken.
Waarmee: Het recept van oma’s cake is terug te vinden als bijlage in dit draaiboek.
Hoe: De manier waarop contact gezocht wordt met de bezoeker is door deze mensen uit te nodigen tot het proberen van deze activiteit. De aandacht wordt getrokken door middel van de ‘kraam’.


 Leer over levensfasen a.d.h.v. de sjoelbak
Wat: Door middel van deze activiteit worden de bezoekers zich ervan bewust in welke levensfase ouderen zich bevinden en wat de kansen en bedreigingen zijn binnen deze levensfasen.
Wanneer: Deze activiteit zal plaatsvinden gedurende de manifestatie op donderdag 25-6-2014. Alle leden van de subgroep zijn zowel verantwoordelijk voor de voorbereiding en de uitvoering van deze activiteit.
Waarom: De subgroep heeft ervoor gekozen om deze activiteit te doen, om zo bewust te worden van de mogelijkheden en belemmeringen van ouderen (binnen verschillende levensfasen).
Wie: Deze activiteit is bedoelt voor de mensen die aanwezig zijn op de manifestatie. De activiteit wordt uitgevoerd door meerdere personen die aanwezig zijn op de manifestatie. Deze persoon wordt begeleid door de studenten van de desbetreffende subgroep. Sean houdt zich voornamelijk bezig met het begeleiden van deze activiteit.
Waar: De ruimte die ter beschikking is gesteld is de sporthal op de Sportcentrumlaan te Sittard. Er is vooraf een ruimte bepaald die gebruikt kan worden voor deze activiteit. De subgroep heeft daarbij de mogelijkheid om een kleedlokaal te gebruiken.
Waarmee: De middelen die worden ingezet tijdens deze activiteit zijn:
o   Een sjoelbak
o   Stellingen die gepresenteerd worden aan de deelnemende bezoekers
o   Een overzicht van de levensfasen van ouderen
Hoe: De manier waarop contact gezocht wordt met de bezoeker is door deze mensen uit te nodigen tot het proberen van deze activiteit. De aandacht wordt getrokken door middel van de ‘kraam’. 


 Diversiteit onder ouderen laten zien d.m.v. ‘tattoo-ouderen’
Wat: Op het eerste gezicht is er een oma te zien met een mooie jurk die past bij haar leeftijd. Vervolgens wordt de jurk van de afbeelding (de oma) verwijdert en is er een getatoeëerde vrouw te zien.
Wanneer: Deze activiteit zal plaatsvinden gedurende de manifestatie op donderdag 25-6-2014. Alle leden van de subgroep zijn zowel verantwoordelijk voor de voorbereiding en de uitvoering van deze activiteit.
Waarom: De subgroep heeft ervoor gekozen om deze activiteit te doen, omdat zo de beeldvorming verandert. De bezoekers zullen zich ervan bewust zijn dat ook ouderen tatoeages kunnen hebben.
Wie: Deze activiteit is bedoelt voor de mensen die aanwezig zijn op de manifestatie. De activiteit wordt uitgevoerd door één of meerdere personen die aanwezig is/zijn op de manifestatie. Deze persoon/personen word(en) begeleid door de studenten van de desbetreffende subgroep. Cleo houdt zich voornamelijk bezig met het begeleiden van deze activiteit.
Waar: De ruimte die ter beschikking is gesteld is de sporthal op de Sportcentrumlaan te Sittard. Er is vooraf een ruimte bepaald die gebruikt kan worden voor deze activiteit. De subgroep heeft daarbij de mogelijkheid om een kleedlokaal te gebruiken.
Waarmee: De middelen die worden ingezet tijdens deze activiteit zijn:
o   Een kartonnen afbeelding van een getatoeëerde oudere vrouw
o   Een jurk die de tatoeages op het eerste gezicht bedekt
Hoe: De manier waarop contact gezocht wordt met de bezoeker is door deze mensen uit te nodigen tot het proberen van deze activiteit. De aandacht wordt getrokken door middel van de ‘kraam’. 


Voormalige tieners doen aan sport (filmpje)
Vanuit de beeldvorming en vooroordelen die er van de ouderen zijn, wordt er vaak gekeken naar wat ouderen niet meer kunnen doen. Ouderen kunnen bijvoorbeeld niet meer goed auto rijden, zijn langzamer geworden in hun bewegen en klagen steen en been. Vaak worden de dingen die ouderen wél nog kunnen en doen over het hoofd gezien. Met deze gedachte heeft de subgroep een filmpje gemaakt van ouderen die op hun manier en tempo nog aan sport doen. Zij doen dit in groepsvorm waarbij er oefeningen gedaan worden die de ouderen helpen om fit te blijven. Gezien het beeld dat er is waarbij ouderen neergezet worden als saaie, niet actieve mensen, heeft de subgroep ervoor gekozen om middels dit filmpje te laten zien dat ouderen weldegelijk nog goed kunnen sporten, op hun eigen manier.

Dit filmpje zal gedurende de gehele manifestatie te zien zijn op de achtergrond van de kraam ‘de huiskamer’ van de subgroep. Dit zal gebeuren door middel van een beamer die het filmpje laat afspelen op een muur.


 Diversiteit onder de mensen (filmpje)
Wat: Wij willen graag een filmpje afspelen waar duidelijk wordt gemaakt dat diversiteit ook een grote rol speelt bij de groepering “ouderen”. Niet elke ouder is hetzelfde en dat filmpje bekrachtigt het. In het filmpje zullen verschillende ouderen wat zeggen over hunzelf. Deze activiteit sluit aan bij ons eerste doel.
Wanneer: Dit filmpje zal op de manifestatie worden gedraaid. Volgens onze tijdsschema zal dit filmpje het laatste kwartier worden afgespeeld.
Waarom: Dit filmpje zal laten zien dat de groepering “ouderen” heel divers is en dat zij niet over een kam kunnen worden geschoren. De doelgroep wil graag als persoon worden weergegeven en niet als groep.
Wie: Bezoekers op de manifestatie kunnen dit filmpje bekijken dat wordt afgespeeld op een muur d.m.v een beamer.              
Waarmee: We hebben een muur tot onze beschikking waarop wij d.m.v. een beamer het filmpje willen laten afspelen.           
Hoe: De bezoekers zullen dit filmpje kunnen zien en hopelijk hun mening bijstellen. Door dit filmpje zal er besef worden gekweekt bij de bezoekers, omdat zij zo in aanraking komen met verschillende aspecten van de doelgroep.


 Informatieve vraagtekens
Wat: Op de manifestatie willen wij graag op een creatieve manier de bezoekers toch van  informatie verschaffen. Wij hadden het idee om gekleurde vraagtekens te knutselen die je open kunt maken. In die vraagtekens staan leuke feitjes die te maken hebben met het “voorwerp” waarbij het ligt.
Voorbeeld: Bij de Ipad ligt een rood vraagteken. Als je deze openmaakt staat er in: “80% van de ouderen kunnen goed omgaan met technologie.
Wanneer: Wij willen deze activiteit gedurende de manifestatie (26-06) uitvoeren. Deze vraagtekens zullen verdeeld over ons kraampje liggen en de bezoekers van informatie voorzien.
Waarom: D.m.v de vraagtekens willen wij de bezoekers graag nieuwsgierig maken en iets bijleren. Doordat we de feit koppelen aan een voorwerp, zal er bewustwording worden gecreëerd bij de bezoeker. Dit komt, omdat de bezoeker een vooroordeel heeft over dat voorwerp, terwijl    het vraagteken het tegendeel bewijst. Zo zal de bezoeker tot het besef komen dat hij te snel  heeft geoordeeld (Swaab, 2008).
Wie: Deze activiteit is bedoeld voor bezoekers die op die dag aanwezig zullen zijn op de manifestatie. De activiteit wordt uitgevoerd door de bezoekers zelf, omdat zij het initiatief moeten nemen om de vraagtekens open te maken. Een persoon van ons subgroepje zal hierbij aanwezig zijn en mogelijk dingen verduidelijken voor de bezoeker.
Waarmee: De vraagtekens zijn van gekleurd papier, omdat wetenschappelijk is bewezen dat kleuren eerder worden opgemerkt en prikkelend werkt voor de hersenen. Zo willen wij bezoekers stimuleren om een kijkje te nemen.
Hoe: De vraagtekens zullen bezoekers voorzien van informatie, doordat er feiten in staan.

Diversiteit onder ouderen: Hugh Hefner
Als er gesproken wordt over de doelgroep ouderen heeft iedereen wel een beeld voor zich van een oude man, die met een stok of rollator door de stad loopt. Middels de persoonlijke contacten en de beelden die de subgroep zelf heeft, hebben wij dit algemene beeld geschept. 
Vaak wordt er niet aan gedacht dat er binnen de doelgroep ouderen veel diversiteit is. Om deze diversiteit te laten zien aan de bezoeker van de manifestatie heeft de subgroep ervoor gekozen om een speciale gast ‘uit te nodigen’ om het algemene beeld dat er van de oudere is, op een ietwat brutale wijze te veranderen. In de kraam ‘de huiskamer’ van de subgroep zal Hugh Hefner, die op creatieve wijze tot leven is gekomen, tijdens de gehele manifestatie op de bank zitten.
Met en middels Hugh Hefner wilt de subgroep de diversiteit binnen de doelgroep ouderen laten zien en de bezoekers bewust maken van de diversiteit die er weldegelijk is binnen de doelgroep. Hugh is zelf 88 jaar en een perfect voorbeeld van een divers persoon binnen de doelgroep ouderen.

Loesje posters
 Wat: Ons subgroepje heeft ook besloten om gebruik te maken van de bekende Loesje posters. Deze zullen worden uitgeprint en opgehangen. Op deze poster zal er tevens ook ruimte worden gelaten voor de bezoekers om zelf wat op te schrijven. Zij kunnen bijvoorbeeld opschrijven wat zij van ons kraampje vinden, hoe zij over ouderen denken, of ons kraampje van nut is geweest etcetera.
Wanneer: Op de manifestatie zullen deze posters worden opgehangen verspreid over ons kraampje. Bezoekers kunnen deze lezen en krijgen ook de kans om iets erover op te schrijven.
Waarom: Wij hebben hierbij de going meta theorie gebruikt. Dit houdt voornamelijk in dat je stellingen leest en dan erover kunt nadenken of je hier mee eens bent of niet. Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet? Ook hebben wij de bezoeker ruimte gegeven om wat op te schrijven, zodat dit voor ons meetbaar wordt. Heeft ons kraampje zin gehad? Wat hadden we anders kunnen doen?
Wie: De posters zijn bedoeld voor de bezoekers om op een humoristische manier aandacht te trekken en het daarnaast ook meetbaar kan maken voor ons als groepje.
Waarmee: De posters zijn uitgeprint en worden opgehangen verspreid over het kraampje. Verder hebben de bezoekers een pen tot hun beschikking om iets op te schrijven.
Hoe: De bezoeker zal de Loesjes posters lezen en kan daarna vertellen wat hij/zij hiervan vindt en hoe hij/zij hierover denkt. We willen de bezoekers stimuleren om te denken over het denken. Wat maakt dat je het ergens wel of niet mee eens bent? Dit heeft te maken met bewustwording.

Boekje met o.a. recept van oma’s cake
Wat: We hebben een klein, gekleurd boekje gemaakt en willen deze graag meegeven aan de bezoekers van ons kraampje. Hierin staan allerlei weetjes in en informatie over ons kraampje. Dit willen we meegeven aan de bezoeker, omdat zij deze later kunnen bekijken. In het boekje staat ook het recept van de zelfgemaakte cake die wij op de manifestatie zullen uitdelen.
Wanneer: Op de manifestatie willen wij wanneer een bezoeker ons kraampje verlaat, het boekje meegeven om de bezoeker te voorzien van extra informatie en/of door te verwijzen naar ons blog.       
Waarom: Wij vinden het belangrijk dat de bezoeker iets mee kan nemen als herinnering aan ons kraampje, zodat dit misschien kan worden gebruikt bij het reflecteren van het bezoek aan ons kraampje. Ook hebben we het recept gedeeld, om de bezoekers te stimuleren om de ervaringen van ouderen te gebruiken en misschien zelfs door te geven aan anderen.            
Wie: Het boekje is bedoeld voor de bezoeker van ons kraampje. Op de dag van de manifestatie zal deze worden uitgedeeld.       
Waarmee: Het boekje is gemaakt van gekleurd papier, waarin weetjes, foto's, naam van ons kraampje, webadres van ons blog en het cake recept staan. Dit kan worden gebruikt door de bezoeker en zal de bezoeker misschien verleiden om een kijkje op ons blog te nemen.    
Hoe: Wanneer een bezoeker het kraampje verlaat, zullen wij een boekje meegeven als “souvenirtje”.

Gezichtsbord “Ouderen”
Wat: Bij beeldend hebben wij een bord geknutseld waarop een opa en oma te zien is. Bij het gezicht hebben wij een opening gelaten voor de bezoeker om zijn/haar gezicht er door heen te doen. Er kunnen foto's worden gemaakt indien de bezoeker dit fijn vindt. Verder is het bord vooral bedoeld om zowel een creatieve als een informatieve draai eraan te geven. Het creatieve is bereikt door het bord te knutselen en de bezoeker de mogelijkheid te geven om zijn/haar gezicht op het lichaam van een opa of oma te zien. Het informatieve zal worden behaald doordat er interactie plaats zal vinden tussen de student van ons subgroepje en de bezoeker zelf. Hier zal worden besproken hoe het nou voor de bezoeker is om zichzelf zo te zien en wat dit nu in hem/haar losmaakt.
Wanneer: Dit bord zal bij ons kraampje staan op de dag van de manifestatie. Dit is een activiteit die de hele dag kan worden uitgevoerd. Er is hier geen tijd aan gekoppeld.
Waarom: We hebben ervoor gekozen om dit bord te gebruiken, omdat dit bezoekers kan trekken vanwege het creatieve gedeelte, maar ook de bezoekers de mogelijkheid geeft om zich te identificeren met de groepering. Om jezelf te zien als een van de ouderen, kan confronterend werken voor een persoon. Dit zal hopelijk tot besef leiden en de persoon doen inzien dat iedereen uiteindelijk ouder wordt.
Wie: Deze activiteit wordt uitgevoerd door zowel de bezoeker als een student van ons subgroepje. De student zal de bezoeker begeleiden bij het uitvoeren van deze activiteit en zal een leidende rol innemen wanneer er interactie plaatsvindt.
Waarmee: Het bord is gemaakt van hout. Op dit hout zijn er 2 silhoutten geverfd van een opa en oma. Er is verder gebruik gemaakt van tastbaar materiaal zoals echt gras en andere kledingstukken. Er is verder een opening uitgesneden zodat de bezoeker de mogelijkheid heeft om zijn/haar gezicht er door heen te doen.
Hoe: Het bord zal bij ons kraampje staan en de bezoekers uitnodigen om zich te kunnen identificeren met de groepering.


Planning
Activiteit 1: Handschoenen en cake
Elk (half) uur. (10.00u, 11.00u, 12.00u, 13.00u, 14.00u)

Activiteit 2: Sjoelen
Elk uur. (10.00u, 11.00u, 12.00u, 13.00u, 14.00u)

Activiteit 3: Tattoo- ouderen
Elk kwartier tussen 10.00u en 14.00u.

Activiteit 4: Filmpje sport
Dit filmpje wordt vanaf ieder uur (start vanaf 10.00u) afgespeeld. Het filmpje duurt ongeveer  45 minuten.

Activiteit 5: Filmpje diversiteit
Elk laatste kwartier van het uur. (10.45u, 11.45u, 12.45u, 13,45u)

Activiteit 6: Gezichtsbord “Ouderen”
Deze activiteit kan gedaan worden op verzoek van de bezoekers gedurende de hele manifestatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten