Draaiboek 'Manifestatie'
Wel ouder, geen 'oudje'!
Groep: 1Da
Datum: 25-06-2014
Inleiding
Op donderdag 26 juni staat de manifestatie ‘kracht in beeld’
op het programma, welke gehouden zal worden in het gebouw van Zuyd Hogeschool
aan de Sportcentrumlaan in Sittard.
Tijdens deze manifestatie wordt er door groot aantal onderwijsgroepen
geprobeerd om de vooroordelen en de beeldvorming die er rondom verschillende
doelgroepen is, te veranderen of te doorbreken. Dit gebeurt door middel van
activiteiten en informatie die de onderwijsgroepen aan de bezoekers van de
manifestatie geven. De doelgroep die onze onderwijsgroep toegewezen heeft
gekregen is de doelgroep ‘ouderen’. In dit draaiboek is te lezen hoe de
subgroep, die voortgekomen is uit de onderwijsgroep, door middel van activiteiten
en informatie het beeld dat rondom deze doelgroep is, probeert te veranderen.
De activiteiten zijn in dit draaiboek uitgebreid uitgewerkt aan de hand van de
6Wh methode, waarbij de gestelde doelen die de subgroep voor deze manifestatie
heeft, worden betrokken. Wij hopen middels dit draaiboek u een goed beeld te
geven van hetgeen er staat te gebeuren en te vinden is bij de kraam van onze
subgroep.
Doelen voor de manifestatie
* De groepering laten zien als individu en niet als “groep”.
We hebben gekozen voor dit doel, omdat uit de interviews gebleken is dat ouderen graag als hunzelf
gezien willen worden. “Ik ben ik en dat moet iedereen weten. Ik ben een uniek mens en heb mijn eigen
talenten én valkuilen.” Vanuit het tweede hebben we gelijk een nieuw doel opgesteld.
* De groepering laten zien als individu en niet als “groep”.
We hebben gekozen voor dit doel, omdat uit de interviews gebleken is dat ouderen graag als hunzelf
gezien willen worden. “Ik ben ik en dat moet iedereen weten. Ik ben een uniek mens en heb mijn eigen
talenten én valkuilen.” Vanuit het tweede hebben we gelijk een nieuw doel opgesteld.
* De talenten en valkuilen van de groepering
in kaart brengen → doorbreken stereotypering.
Vanuit de injectietheorie hebben wij besloten dat wij het
belangrijk vinden dat dit tweede doel
behaald wordt, zodat er een realistisch beeld wordt gecreëerd van de groepering. Ouderen hebben
niet enkel nadelen, maar ook voordelen en die mogen ook gezien worden.
behaald wordt, zodat er een realistisch beeld wordt gecreëerd van de groepering. Ouderen hebben
niet enkel nadelen, maar ook voordelen en die mogen ook gezien worden.
Activiteiten voor de manifestatie
Koop een cake met de ‘ouderen’ handschoen
Koop een cake met de ‘ouderen’ handschoen
Handschoenen
Wat: De motoriek wordt door middel van een handschoen
belemmerd. De bedoeling is dat de bezoeker ervaart hoe het is om kleingeld uit
een beurs te pakken als de motoriek even niet meewerkt.
Wanneer: Deze activiteit zal plaatsvinden gedurende
de manifestatie op donderdag 25-6-2014. Alle leden van de subgroep zijn zowel
verantwoordelijk voor de voorbereiding en de uitvoering van deze activiteit.
Waarom: De subgroep heeft ervoor gekozen om deze
activiteit te doen, omdat zo de bezoekers kunnen ervaren hoe het is om ouder te
zijn. Dit merken de bezoekers doordat hun motoriek belemmerd wordt.
Wie: Deze activiteit is bedoelt voor de mensen die
aanwezig zijn op de manifestatie. De activiteit wordt uitgevoerd door één
persoon die aanwezig is op de manifestatie. Deze persoon wordt begeleid door de
studenten van de desbetreffende subgroep. Michelle houdt zich voornamelijk
bezig met het begeleiden van deze activiteit.
Waar: De ruimte die ter beschikking is gesteld is de
sporthal op de Sportcentrumlaan te Sittard. Er is vooraf een ruimte bepaald die
gebruikt kan worden voor deze activiteit. De subgroep heeft daarbij de
mogelijkheid om een kleedlokaal te gebruiken.
Waarmee: De middelen die worden ingezet tijdens deze
activiteit zijn: Een
rubberen handschoen gevuld met watten, Een
kleingeld beurs en kleingeld
Hoe: De manier waarop contact gezocht wordt met de
bezoeker is door deze mensen uit te nodigen tot het proberen van deze
activiteit. De aandacht wordt getrokken door middel van de ‘kraam’.
Oma's cake:
Wat: Er worden cakes gepresenteerd op de
manifestatie.. De cakes worden pas uitgedeeld als de bezoekers “betaald” hebben
voor de cake door middel van activiteit 1.
Wanneer: Deze activiteit zal plaatsvinden gedurende
de manifestatie op donderdag 25-6-2014. Alle leden van de subgroep zijn zowel
verantwoordelijk voor de voorbereiding en de uitvoering van deze activiteit.
Waarom: Deze cakes zorgen ervoor dat de oudere
generatie iets overdraagt aan de jongere generatie, benefit finding.
Wie: Deze activiteit is bedoelt voor de mensen die
aanwezig zijn op de manifestatie. De activiteit wordt uitgevoerd door één
persoon die aanwezig is op de manifestatie. Deze persoon wordt begeleid door de
studenten van de desbetreffende subgroep. Manal zal zich voornamelijk
bezighouden met het uitdelen van de cake.
Waar: De ruimte die ter beschikking is gesteld is de
sporthal op de Sportcentrumlaan te Sittard. Er is vooraf een ruimte bepaald die
gebruikt kan worden voor deze activiteit. De subgroep heeft daarbij de
mogelijkheid om een kleedlokaal te gebruiken.
Waarmee: Het recept van oma’s cake is terug te vinden
als bijlage in dit draaiboek.
Hoe: De manier waarop contact gezocht wordt met de
bezoeker is door deze mensen uit te nodigen tot het proberen van deze
activiteit. De aandacht wordt getrokken door middel van de ‘kraam’.
Wat: Door middel van deze
activiteit worden de bezoekers zich ervan bewust in welke levensfase ouderen
zich bevinden en wat de kansen en bedreigingen zijn binnen deze levensfasen.
Wanneer: Deze activiteit
zal plaatsvinden gedurende de manifestatie op donderdag 25-6-2014. Alle leden
van de subgroep zijn zowel verantwoordelijk voor de voorbereiding en de
uitvoering van deze activiteit.
Waarom: De subgroep heeft
ervoor gekozen om deze activiteit te doen, om zo bewust te worden van de
mogelijkheden en belemmeringen van ouderen (binnen verschillende levensfasen).
Wie: Deze activiteit is
bedoelt voor de mensen die aanwezig zijn op de manifestatie. De activiteit
wordt uitgevoerd door meerdere personen die aanwezig zijn op de manifestatie.
Deze persoon wordt begeleid door de studenten van de desbetreffende subgroep.
Sean houdt zich voornamelijk bezig met het begeleiden van deze activiteit.
Waar: De ruimte die ter
beschikking is gesteld is de sporthal op de Sportcentrumlaan te Sittard. Er is
vooraf een ruimte bepaald die gebruikt kan worden voor deze activiteit. De
subgroep heeft daarbij de mogelijkheid om een kleedlokaal te gebruiken.
Waarmee: De middelen die
worden ingezet tijdens deze activiteit zijn:
o
Een sjoelbak
o
Stellingen die gepresenteerd worden aan de
deelnemende bezoekers
o
Een overzicht van de levensfasen van ouderen
Wanneer: Deze activiteit
zal plaatsvinden gedurende de manifestatie op donderdag 25-6-2014. Alle leden
van de subgroep zijn zowel verantwoordelijk voor de voorbereiding en de
uitvoering van deze activiteit.
Waarom: De subgroep heeft
ervoor gekozen om deze activiteit te doen, omdat zo de beeldvorming verandert.
De bezoekers zullen zich ervan bewust zijn dat ook ouderen tatoeages kunnen
hebben.
Wie: Deze activiteit is
bedoelt voor de mensen die aanwezig zijn op de manifestatie. De activiteit
wordt uitgevoerd door één of meerdere personen die aanwezig is/zijn op de
manifestatie. Deze persoon/personen word(en) begeleid door de studenten van de
desbetreffende subgroep. Cleo houdt zich voornamelijk bezig met het begeleiden
van deze activiteit.
Waar: De ruimte die ter
beschikking is gesteld is de sporthal op de Sportcentrumlaan te Sittard. Er is
vooraf een ruimte bepaald die gebruikt kan worden voor deze activiteit. De
subgroep heeft daarbij de mogelijkheid om een kleedlokaal te gebruiken.
Waarmee: De middelen die
worden ingezet tijdens deze activiteit zijn:
o
Een kartonnen afbeelding van een getatoeëerde
oudere vrouw
o
Een jurk die de tatoeages op het eerste gezicht
bedekt
Voormalige tieners doen aan sport (filmpje)
Vanuit de beeldvorming en vooroordelen die er van de
ouderen zijn, wordt er vaak gekeken naar wat ouderen niet meer kunnen doen.
Ouderen kunnen bijvoorbeeld niet meer goed auto rijden, zijn langzamer geworden
in hun bewegen en klagen steen en been. Vaak worden de dingen die ouderen wél nog
kunnen en doen over het hoofd gezien. Met deze gedachte heeft de subgroep een
filmpje gemaakt van ouderen die op hun manier en tempo nog aan sport doen. Zij
doen dit in groepsvorm waarbij er oefeningen gedaan worden die de ouderen
helpen om fit te blijven. Gezien het beeld dat er is waarbij ouderen neergezet
worden als saaie, niet actieve mensen, heeft de subgroep ervoor gekozen om
middels dit filmpje te laten zien dat ouderen weldegelijk nog goed kunnen
sporten, op hun eigen manier.
Dit filmpje zal gedurende de gehele manifestatie te zien
zijn op de achtergrond van de kraam ‘de huiskamer’ van de subgroep. Dit zal
gebeuren door middel van een beamer die het filmpje laat afspelen op een muur.
Diversiteit onder de mensen (filmpje)
Diversiteit onder de mensen (filmpje)
Wat:
Wij willen graag een filmpje afspelen waar duidelijk wordt gemaakt dat
diversiteit ook een grote rol speelt bij de groepering “ouderen”. Niet elke
ouder is hetzelfde en dat filmpje bekrachtigt het. In het filmpje zullen
verschillende ouderen wat zeggen over hunzelf. Deze activiteit sluit aan bij
ons eerste doel.
Wanneer:
Dit filmpje zal op de manifestatie worden gedraaid. Volgens onze tijdsschema
zal dit filmpje het laatste kwartier worden afgespeeld.
Waarom:
Dit filmpje zal laten zien dat de groepering “ouderen” heel divers is en dat
zij niet over een kam kunnen worden geschoren. De doelgroep wil graag als
persoon worden weergegeven en niet als groep.
Wie:
Bezoekers op de manifestatie kunnen dit filmpje bekijken dat wordt afgespeeld
op een muur d.m.v een beamer.
Waarmee:
We hebben een muur tot onze beschikking waarop wij d.m.v. een beamer het
filmpje willen laten afspelen.
Hoe:
De bezoekers zullen dit filmpje kunnen zien en hopelijk hun mening bijstellen.
Door dit filmpje zal er besef worden gekweekt bij de bezoekers, omdat zij zo in
aanraking komen met verschillende aspecten van de doelgroep.
Informatieve vraagtekens
Informatieve vraagtekens
Wat:
Op de manifestatie willen wij graag op een creatieve manier de bezoekers
toch van informatie verschaffen.
Wij hadden het idee om gekleurde vraagtekens te knutselen die je open kunt maken. In die vraagtekens
staan leuke feitjes die te maken hebben met het “voorwerp” waarbij het ligt.
Voorbeeld:
Bij de Ipad ligt een rood vraagteken. Als je deze openmaakt staat er in: “80%
van de ouderen kunnen goed omgaan met
technologie.
Wanneer:
Wij willen deze activiteit gedurende de manifestatie (26-06) uitvoeren. Deze
vraagtekens zullen verdeeld over ons kraampje liggen en de bezoekers van
informatie voorzien.
Waarom:
D.m.v de vraagtekens willen wij de bezoekers graag nieuwsgierig maken en iets
bijleren. Doordat we de feit koppelen aan een voorwerp, zal er bewustwording
worden gecreëerd bij de
bezoeker. Dit komt, omdat de bezoeker een vooroordeel heeft over dat voorwerp,
terwijl het vraagteken het tegendeel
bewijst. Zo zal de bezoeker tot het besef komen dat hij te snel heeft geoordeeld (Swaab, 2008).
Wie:
Deze activiteit is bedoeld voor bezoekers die op die dag aanwezig zullen zijn
op de manifestatie. De activiteit wordt uitgevoerd door de bezoekers zelf,
omdat zij het initiatief moeten nemen om de vraagtekens open te maken. Een
persoon van ons subgroepje zal hierbij aanwezig zijn en mogelijk dingen
verduidelijken voor de bezoeker.
Waarmee:
De vraagtekens zijn van gekleurd papier, omdat wetenschappelijk is bewezen dat
kleuren eerder worden opgemerkt en prikkelend werkt voor de hersenen. Zo willen
wij bezoekers stimuleren om een kijkje te nemen.
Hoe:
De vraagtekens zullen bezoekers voorzien van informatie, doordat er feiten in
staan.
Diversiteit onder ouderen: Hugh Hefner
Diversiteit onder ouderen: Hugh Hefner
Als er gesproken wordt over de doelgroep ouderen heeft
iedereen wel een beeld voor zich van een oude man, die met een stok of rollator
door de stad loopt. Middels de persoonlijke contacten en de beelden die de
subgroep zelf heeft, hebben wij dit algemene beeld geschept.
Vaak wordt er niet aan gedacht dat er binnen de doelgroep ouderen veel
diversiteit is. Om deze diversiteit te laten zien aan de bezoeker van de
manifestatie heeft de subgroep ervoor gekozen om een speciale gast ‘uit te
nodigen’ om het algemene beeld dat er van de oudere is, op een ietwat brutale
wijze te veranderen. In de kraam ‘de huiskamer’ van de subgroep zal Hugh
Hefner, die op creatieve wijze tot leven is gekomen, tijdens de gehele
manifestatie op de bank zitten.
Met en middels Hugh Hefner wilt de subgroep de
diversiteit binnen de doelgroep ouderen laten zien en de bezoekers bewust maken
van de diversiteit die er weldegelijk is binnen de doelgroep. Hugh is zelf 88
jaar en een perfect voorbeeld van een divers persoon binnen de doelgroep
ouderen.
Loesje posters
Wat: Ons subgroepje heeft ook besloten
om gebruik te maken van de bekende Loesje posters. Deze zullen worden
uitgeprint en opgehangen. Op deze poster zal er tevens ook ruimte worden
gelaten voor de bezoekers om zelf wat op te schrijven. Zij kunnen bijvoorbeeld
opschrijven wat zij van ons kraampje vinden, hoe zij over ouderen denken, of
ons kraampje van nut is geweest etcetera.
Wanneer: Op de
manifestatie zullen deze posters worden opgehangen verspreid over ons kraampje.
Bezoekers kunnen deze lezen en krijgen ook de kans om iets erover op te
schrijven.
Waarom: Wij hebben hierbij de going meta theorie gebruikt. Dit houdt voornamelijk in dat je stellingen leest en dan erover kunt nadenken of je hier mee eens bent of niet. Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet? Ook hebben wij de bezoeker ruimte gegeven om wat op te schrijven, zodat dit voor ons meetbaar wordt. Heeft ons kraampje zin gehad? Wat hadden we anders kunnen doen?
Waarom: Wij hebben hierbij de going meta theorie gebruikt. Dit houdt voornamelijk in dat je stellingen leest en dan erover kunt nadenken of je hier mee eens bent of niet. Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet? Ook hebben wij de bezoeker ruimte gegeven om wat op te schrijven, zodat dit voor ons meetbaar wordt. Heeft ons kraampje zin gehad? Wat hadden we anders kunnen doen?
Wie: De posters zijn
bedoeld voor de bezoekers om op een humoristische manier aandacht te trekken en
het daarnaast ook meetbaar kan maken voor ons als groepje.
Waarmee: De posters zijn
uitgeprint en worden opgehangen verspreid over het kraampje. Verder hebben de
bezoekers een pen tot hun beschikking om iets op te schrijven.
Hoe: De bezoeker zal de
Loesjes posters lezen en kan daarna vertellen wat hij/zij hiervan vindt en hoe
hij/zij hierover denkt. We willen de bezoekers stimuleren om te denken over het
denken. Wat maakt dat je het ergens wel of niet mee eens bent? Dit heeft te
maken met bewustwording.
Boekje met o.a. recept van oma’s cake
Wat: We hebben een klein,
gekleurd boekje gemaakt en willen deze graag meegeven aan de bezoekers van ons
kraampje. Hierin staan allerlei weetjes in en informatie over ons kraampje. Dit
willen we meegeven aan de bezoeker, omdat zij deze later kunnen bekijken. In
het boekje staat ook het recept van de zelfgemaakte cake die wij op de
manifestatie zullen uitdelen.
Wanneer: Op de manifestatie willen wij wanneer een
bezoeker ons kraampje verlaat, het boekje meegeven om de bezoeker te voorzien
van extra informatie en/of door te verwijzen naar ons blog.
Waarom: Wij vinden het belangrijk dat de bezoeker
iets mee kan nemen als herinnering aan ons kraampje, zodat dit misschien kan
worden gebruikt bij het reflecteren van het bezoek aan ons kraampje. Ook hebben
we het recept gedeeld, om de bezoekers te stimuleren om de ervaringen van
ouderen te gebruiken en misschien zelfs door te geven aan anderen.
Wie: Het boekje is bedoeld voor de bezoeker van ons
kraampje. Op de dag van de manifestatie zal deze worden uitgedeeld.
Waarmee: Het boekje is gemaakt van gekleurd papier,
waarin weetjes, foto's, naam van ons kraampje, webadres van ons blog en het
cake recept staan. Dit kan worden gebruikt door de bezoeker en zal de bezoeker
misschien verleiden om een kijkje op ons blog te nemen.
Hoe: Wanneer een bezoeker het kraampje verlaat,
zullen wij een boekje meegeven als “souvenirtje”.
Gezichtsbord “Ouderen”
Wat: Bij beeldend hebben
wij een bord geknutseld waarop een opa en oma te zien is. Bij het gezicht
hebben wij een opening gelaten voor de bezoeker om zijn/haar gezicht er door
heen te doen. Er kunnen foto's worden gemaakt indien de bezoeker dit fijn
vindt. Verder is het bord vooral bedoeld om zowel een creatieve als een
informatieve draai eraan te geven. Het creatieve is bereikt door het bord te
knutselen en de bezoeker de mogelijkheid te geven om zijn/haar gezicht op het
lichaam van een opa of oma te zien. Het informatieve zal worden behaald doordat
er interactie plaats zal vinden tussen de student van ons subgroepje en de
bezoeker zelf. Hier zal worden besproken hoe het nou voor de bezoeker is om
zichzelf zo te zien en wat dit nu in hem/haar losmaakt.
Wanneer: Dit bord zal bij
ons kraampje staan op de dag van de manifestatie. Dit is een activiteit die de
hele dag kan worden uitgevoerd. Er is hier geen tijd aan gekoppeld.
Waarom: We hebben ervoor gekozen om dit bord te gebruiken, omdat dit bezoekers kan trekken vanwege het creatieve gedeelte, maar ook de bezoekers de mogelijkheid geeft om zich te identificeren met de groepering. Om jezelf te zien als een van de ouderen, kan confronterend werken voor een persoon. Dit zal hopelijk tot besef leiden en de persoon doen inzien dat iedereen uiteindelijk ouder wordt.
Waarom: We hebben ervoor gekozen om dit bord te gebruiken, omdat dit bezoekers kan trekken vanwege het creatieve gedeelte, maar ook de bezoekers de mogelijkheid geeft om zich te identificeren met de groepering. Om jezelf te zien als een van de ouderen, kan confronterend werken voor een persoon. Dit zal hopelijk tot besef leiden en de persoon doen inzien dat iedereen uiteindelijk ouder wordt.
Wie: Deze activiteit
wordt uitgevoerd door zowel de bezoeker als een student van ons subgroepje. De
student zal de bezoeker begeleiden bij het uitvoeren van deze activiteit en zal
een leidende rol innemen wanneer er interactie plaatsvindt.
Waarmee: Het bord is
gemaakt van hout. Op dit hout zijn er 2 silhoutten geverfd van een opa en oma.
Er is verder gebruik gemaakt van tastbaar materiaal zoals echt gras en andere
kledingstukken. Er is verder een opening uitgesneden zodat de bezoeker de
mogelijkheid heeft om zijn/haar gezicht er door heen te doen.
Hoe: Het bord zal bij ons
kraampje staan en de bezoekers uitnodigen om zich te kunnen identificeren met
de groepering.
Planning
Activiteit 1:
Handschoenen en cake
Elk (half) uur. (10.00u, 11.00u, 12.00u, 13.00u, 14.00u)
Activiteit 2:
Sjoelen
Elk uur. (10.00u, 11.00u, 12.00u, 13.00u, 14.00u)
Activiteit 3: Tattoo- ouderen
Elk kwartier tussen 10.00u en 14.00u.
Activiteit 4:
Filmpje sport
Dit filmpje wordt vanaf ieder uur (start vanaf 10.00u)
afgespeeld. Het filmpje duurt ongeveer
45 minuten.
Activiteit 5:
Filmpje diversiteit
Elk laatste kwartier van het uur. (10.45u, 11.45u,
12.45u, 13,45u)
Activiteit 6: Gezichtsbord “Ouderen”
Deze activiteit kan gedaan worden op verzoek van de bezoekers gedurende de
hele manifestatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten