Terugblik/vooruitblik

Terugblik op OLP 4 tot dusver: 

Met de doelgroep ouderen heeft de subgroep zich eerst georiënteerd.
Er werd aan de hand van de diversiteitscirkel gekeken naar verschillende onderwerpen, zoals: sekse/gender, religie/levensbeschouwing, etniciteit, seksuele oriëntatie, levensfase/generatie, klasse, talenten/handicap en professionele socialisatie. Welke terug te vinden zijn onder het kopje "overige oriëntatiethema's"

De subgroep heeft ook onderwijsgroepen met een tutor bijgewoond. Dit houdt in dat er twee subgroepen bij elkaar komen, waarbij er ook een tutor aanwezig is om de groepen aan te sturen. Deze bijeenkomsten dienden onder andere om informatie uit te wisselen en om te kijken of men nog op de goede weg is met betrekking tot de taaktoetsen.

Buiten deze onderwijsgroepen met een tutor werden er ook per subgroep meerdere bijeenkomsten gepland op subgroepniveau. Dus zonder tutor en zonder een andere subgroep. Tijdens deze bijeenkomsten werd er onder andere besproken wat er nog moest gebeuren voor het blog, de hoorcollege opdrachten en oriëntatie en wat er aangepast moest worden om aan de verwachtingen van de opleiding te voldoen. 

Een individuele taaktoets was ook een opdracht die alle leden van de subgroep hebben uitgevoerd. Aan de hand van de diversiteitscirkel werden interviewvragen opgesteld die later aan de doelgroep ouderen gesteld werden. Ieder projectlid heeft apart een persoon vanaf 70 jaar geïnterviewd. Er is bewust gekozen om deze afbakening te maken wat betreft de leeftijd, omdat de doelgroep “ouderen” nogal breed is en vanuit verschillende aspecten nogal verschilt. De projectgroep heeft besloten om ouderen vanaf 70 jaar te benaderen voor een interview. Dit interview was voor de meesten een eye-opener. Er zijn vaak vooroordelen over deze doelgroep waarbij zij bekeken worden vanuit een eigen referentiekader. Door in contact te gaan met ouderen werd het beeld dat de meesten over de doelgroep ouderen hadden, bijgesteld. 

Verder heeft de projectgroep zich bezig gehouden met de hoorcollegeopdrachten. Dit houdt in dat er per vak meerdere hoorcolleges werden gegeven waarbij er per hoorcollege een opdracht voor de subgroep was. Deze opdrachten konden gekoppeld worden aan de individuele taaktoets of aan de uiteindelijke manifestatie. De projectgroep is steeds aanwezig geweest bij deze hoorcolleges, zodat de opdrachten goed konden worden uitgevoerd.

De projectgroep heeft ook tijd besteed aan een blog. Op deze internetpagina, die voor iedereen toegankelijk is, staat alle informatie die er verzameld en gemaakt is bij elkaar.  

Ook hebben de leden van de projectgroep individueel een zogenoemde BOK-toets moeten maken. BOK staat voor Body Of Knowledge. Bij deze toets wordt de stof getoetst die bij deze leerperiode hoort. Deze stof kan weer ingezet worden bij de taaktoetsen en bij de zogenoemde manifestatie.

Het vak SOCOVA (sociale communicatieve vaardigheden) werd ook aangeboden deze periode. In deze training werden de gespreksvaardigheden getraind. Deze vaardigheden heeft de subgroep kunnen inzetten tijdens het interview met de doelgroep.

Vooruitblik op de Manifestatie van 26 juni:


Wat is nu belangrijk ten aanzien van de manifestatie? Wat moet er over de groepering naar voren komen tijdens de manifestatie? En kunnen jullie hierin een koppeling leggen naar wat er gevraagd wordt vanuit de beoordelingscriteria?

Het is voor de subgroep belangrijk om ale kennis betreft de taaktoetsen en de oriëntatie om te zetten tot een praktische kraampje op de manifestatie. De doelen van de subgroep zijn voornamelijk gericht op de beeldvorming die mensen van de doelgroep ouderen hebben, waarbij door de subgroep geprobeerd wordt om met de geworven informatie, dit beeld te veranderen. 

De doelgroep ouderen krijgt te maken met veel vooroordelen, stereotyperingen en discriminatie. Is het niet tijd om de bezoekers hiermee te confronteren? Volgens de subgroep wel! En dat is precies wat 26 juni op de manifestatie gaat gebeuren. 

Door een zo creatief mogelijk kraampje neer te zetten, wordt geprobeerd de aandacht van de bezoekers te trekken en vast te houden. De bezoekers moeten van zoveel mogelijk informatie voorzien worden, wat hopelijk ertoe lijdt dat de beeldvorming over de doelgroep ouderen verandert, waardoor er minder discriminatie jegens ouderen komt en de vooroordelen minder van invloed zijn op het beeld dat er van ouderen is. 

De beoordelingscriteria die vanuit school gegeven worden om een goede beoordeling voor de manifestatie te krijgen worden verwerkt in het kraampje om naast een goede beoordeling ook een zo goed mogelijk beeld neer te zetten van de doelgroep ouderen en daarmee de doelen die de subgroep heeft te behalen. Het doel van de marktkraam op de manifestatie is om de doelgroep ouderen neer te zetten zoals deze mensen zelf graag gezien willen worden. 


Verheugd kijken wij uit naar de manifestatie, maar vooral naar de gevolgen die de manifestatie in combinatie met dit blog voor de burger zal hebben. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten