woensdag 4 juni 2014

Sean's praktijkervaring

Als ik aan praktijkervaring denk, denk ik aan een stage of een werkervaring met ouderen. In principe heb ik geen ervaring met deze 2 dingen, maar denk ik wel dat ik genoeg praktijkervaring heb omdat ik vaak met ouderen in aanraking kom bij de voetbalclub, tijdens school projecten of in het dagelijks leven. Als je het zo bekijkt, heeft iedereen wel een praktijkervaring met ouderen.

Tijdens de vorige leerperiode op school hebben wij studenten een adviesrapport voor de gemeente Sittard-Geleen moeten schrijven waarbij wij adviezen gaven over de manier waarop zij mensen met een beperking konden laten participeren in de wijk Leyenbroek in Sittard. De wijk Leyenbroek is een wijk waarin veel ouderen wonen.
Om een beter beeld te krijgen over een advies dat gegeven moest worden, zijn wij studenten de wijk in gegaan en hebben gepraat met de mensen in de wijk over het thema participatie. Gezien het feit dat er in de wijk veel ouderen aanwezig waren, zijn wij toen veel in aanraking gekomen met de oudere mens.

Tijdens deze interviews viel het mij op dat de ouderen erg vriendelijk waren en open stonden voor het onderwerp participatie, voornamelijk gericht op de participatie van mensen met een beperking.


Verder zijn wij in het ouderencentrum Vivantes in Geleen geweest om daar een interview te houden met een persoon die nauw betrokken was bij het onderwerp participatie van de mensen met een beperking. Omdat wij in dit ouderencentrum aanwezig waren, kregen wij vragen van de ouderen over onze aanwezigheid in het ouderencentrum. Ik ervaar de ouderen dus als een zeer betrokken, nieuwsgierige doelgroep die openstaat voor verandering, zolang deze verandering goed uitgelegd wordt richting de doelgroep. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten