maandag 12 mei 2014

HC 13 Culturele antropologie en diversiteit 3

Ons groepslid Manal heeft deze opdracht gemaakt. Hieronder vindt u de resultaten.


Uitgaande van de gedachte dat religie van alle tijden is en in elke samenleving voorkomt is het interessant om stil te staan bij de betekenis van religie voor jezelf en voor je groepering. Op wat voor manier probeert jouw groepering grip te houden op situaties waar ze zelf niet alle controle over hebben? Hoe gaan ze om met onzekerheden waar ze geen grip op hebben en op welke manier proberen ze toch invloed uit te oefenen? En hoe ben jij daar zelf mee bezig?

Als ik kijk naar mijn eigen persoonlijke ervaring, speelt religie een grote rol. Ik ben zelf niet islamitisch opgevoed en heb op eigen kracht mijn geloof moeten ontdekken en mij daarin moeten verdiepen, maar ben uiteindelijk wel blij dat ik dat heb gedaan. Religie is voor mij een steunpunt geworden. Als het moeilijker wordt of er gebeuren juist positieve dingen in mijn leven, dan wend ik mij altijd weer naar God om of om hulp te vragen of om Hem te bedanken. Het gebed is voor mij een bindmiddel om de relatie tussen mij en God te onderhouden.


Voor het gros van onze groepering is religie ook heel belangrijk. Mijn informant Annie (86) vertelde dan ook welke rol religie had in haar leven. Zij zegt dan ook: “Zonder religie zou ik denk ik niet zijn waar ik nu ben. Zonder God zou ik niet het geduld en de kracht kunnen opbrengen om sterk te blijven in de oorlog en het verlies van mijn broer te verwerken. Ook ben ik God nog elke dag dankbaar voor de kracht die Hij me schonk om over de dood van mijn man te komen. Harry.. Ik weet niet hoe ik het gered zou hebben zonder God. Iedere zondag nam ik de kinderen bij de hand mee naar de kerk om hen te laten zien hoe mooi het geloof kan zijn. Mijn kleinkinderen hebben dit niet meegekregen van hun ouders, zoals zij dat van mij hebben en ik weer van mijn ouders. Dit vind ik jammer. Het zou heel wat zorgen afnemen als je God's aanwezigheid voelt en waardeert (persoonlijke mededeling, 24 mei).”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten